Helluntaiseurakuntien syyspäivät ovat helluntaiseurakuntien
päättäjien yhteinen, vuosittainen kokoontuminen. Päivillä keskusteltiin naisen
roolista seurakuntakentässä. Tämä tehtiin kahdessa osassa, aamupäivästä oli
kolme alustusta teemasta (komplementaarinen, egalitaarinen ja kutsumusta korostava
näkökulma), ja puolilta päivin oli paneelikeskustelu aiheen tiimoilta. Avaan
tässä postauksessa aamupäivän alustukset, ja seuraavassa postauksessa paneelikeskustelun.
Tavallaan syyspäivillä käytävä keskustelu on rajoitettu vain
liikkeen työntekijöille ja vanhimmiston jäsenille. Siitä syystä kysyin järjestäjiltä lupaa julkaista alustukset, ja kysyin myös kaikilta
paneelin jäseniltä, sopiiko heille, että postaan blogiimme heidän puheenvuoronsa,
ja heille sopi.
Olen editoinut osan kokonaisuuksista, osan olen jättänyt
melkein siihen listauksenomaiseen formaattiin, jonka kirjoitin esityksiä
kuunnellessani.
Tommi Lenho –
Komplementaarinen näkökulma
Komplementaarisuuden
variaatioita
Aluksi lyhyt määrittely aiheesta. Komplementarismissa on eri
näkökulmia. Yhteistä näille on, että mies ja nainen ovat tasa-arvoisia, mutta
miehellä ja naisella on eri rooli perheessä ja seurakunnassa. Yhteistä
näkemyksille on, että mies on perheen pää.
Ensimmäinen komplementaarikanta, joka on myös yleisin. Tämän
mukaan naisen ei tulisi toimia pastorina tai vanhimpana tai opettamassa miestä
säännöllisesti, sillä tämä on pastorien ja vanhinten tehtävä. Toinen kanta on,
että naisen ei tule toimia pastorin tai paimenen virassa, mutta hän voi opettaa
miestä. Kolmas kanta on, että nainen voi toimia pastorina tai vanhimpana, mutta
ei johtavana pastorina tai vanhimmiston puheenjohtajana.
Puoltavat argumentit
1. Tim. 2:8–15
Tässä raamatunpaikassa naisen ei tulisi opettaa tai hallita
miestä; tämän nähdään viittaavan johonkin roolieroon. Taistelu on tässä raamatunkohdassa
siitä, onko ”opettaa ja hallita” yhtenäinen ajatus. Esimerkiksi Philip Payne
ehdottaa, että tämän tulisi lukea ”opettaa dominoivalla tavalla”. Kuitenkin
Köstenberger on esittänyt väitteen, että kun oude yhdistää kaksi toisiinsa läheisesti kuuluvaa
infinitiivimuodossa olevaa verbiä, niillä on läheisesti toisiinsa liittyvä merkitys.
Esimerkiksi sanaparina voisi olla ”lyödä ja tappaa”. Köstenbergerin ajatus on
laajasti hyväksytty. Hän esittää, että 1. Tim. 2 kokonaisuus pitäisi siis
tulkita vaihtoehtoisesti ”en salli, että nainen opettaa (ylipäätään) tai
hallitsee miestään” (tai negatiivisessa merkityksessä ”en salli, että nainen
opettaa [väärää oppia] ja dominoi miestään”).
Seuraava teesi on, että didaskein
(opettaa) yleisessä merkityksessä tarkoittaa aina positiivista, normaalia
opettamista. Jos Paavali olisi halunnut puhua harhaoppien levittämisestä, hän
olisi käyttänyt heterodidaskalein-sanaa
(opettaa harhaoppia) tai asiayhteydessä olisi asia tehty selväksi (Tiit 1:11).
Kuinka kuitenkin on Paynen ehdotuksen kanssa, eli voisiko authentein olla alisteinnen didaskeinille, eli toisin sanoin nainen
opettaa miestä dominoivalla tavalla? Köstenberger ei kuitenkaan löydä aikalaisteksteistä,
että oude yhdistäessään kahta
infinitiiviä saisi aikaan sen, että jälkimmäinen infinitiivi määrittäisi
ensimmäistä.
1. Tim. 3.2
Tätä raamatunkohtaa käytetään paljon. Kuitenkin enemmistön
mukaan ”yhden vaimon mies” tarkoittaa aviollista uskollisuutta tutkijoiden. Toisin
sanoin, mies, joka ei käy vieraissa. ”Yhden miehen vaimo” (1. Tim. 5:9)
käytetään leskivaimoista eli käänteistä ilmaisua. Komplementaarin ajautus on,
että vaikka pääpaino on uskollisuudella, niin osittaista tukea tästä olisi myös
asiayhteydessä sille, että koska tässä kuitenkin on mies, niin hänen tulisi
olla hallitsevassa asemassa.
1. Kor. 14:34–35
Tämän kohdan mukaan naisen tulisi olla vaiti, joten tämä
johtaa tiettyyn roolieroon. Kaikki ovat samaa mieltä, että tämä ei voi
tarkoittaa täyttä vaitioloa, koska 1. Kor. 11:5 naiset profetoivat ja
rukoilevat. Tulkinnassa on kaksi vaihtoehtoa. (1) Naiset olkoot osallistumatta
profetoinnin arvioimiseen. Tämä tulee siitä, että konteksti puhuu
profetoinnista ym. Tällöin kyse olisi vähän selkeämmin valta-asetelmasta. (2)
Naisen tulee olla vaiti niin, ettei hän häiritse kokousta kysymyksillään. Tässä
moni egalitaari on hyvin samaa mieltä.
Tähän liittyy myös interpolaatioteoria, eli että kyseinen
kohta ei olisi ollut alun perin Paavalin kynäilemä. Monet egalitaarit
hyväksyvät tämän kannan. Kuitenkin jakeet löytyvät kaikista olemassa olevista
alkukielen kopioista. Toisaalta jakeiden paikka hyppii erityisesti läntisissä
käsikirjoituksissa. Samoin, jos interpolaatioita ei hyväksytä, niin pitäisi
keksiä selitys sille, miksi jakeet hyppivät eri käsikirjoituksissa. Tässä on mahdollisuuksia:
1) Virhe kopiointiprosessissa. Vahingossa menee väärään kohtaan. 2) Yritykset
”parannella” tekstiä. 3) ideologiset tarkoitukset: esimerkiksi kopioija halusi
siirtää tai poistaa kohdan, joka puhuu siitä, että naisen tulisi olla vaiti
seurakunnassa. Esim. montanolaisuuden aikana (100-luvun loppupuoli) joku olisi
voinut siirtää tekstin marginaaliin, sillä montanolaisuudessa arvostettiin
suuresti kahta naisprofeettaa.
Haastavat argumentti
Tämän jälkeen muutama haastava argumentti
komplementaarisuudelle.
1. Tim 3:8–13 Tässä
nähdään, että Foibe on diakoni. Kuitenkin tuossa raamatunkohdassa diakonien
tulisi myös olla yhden vaimon miehiä. Tässä kuitenkin ajatellaan, että 1. Tim.
3:8–10 puhuu miesdiakoneista, 3:11 naisdiakoneista ja 3:12–13 miesdiakoneista
jälleen. Näin ollen puhutaan tuossa joko naisdiakoneista tai diakonien vaimoista.
Apt. 18:26 Tässä
kohdassa Priscilla opettaa Apollosta. Kuitenkin komplementaarisuudessa tässä
nähdään, että tuo opettaminen ei ole seurakunnan kokouksessa opettamista.
Room. 16:7 Jos
Junia on ollut naisapostoli, niin siinä vaiheessa koko komplementaarinen keissi
on alhaalla. Tässä pohditaan sitä, onko Junia nainen vai mies, ja onko hän
tunnettu apostoli tai tunnettu apostolien joukossa. Viime aikoina egalitaarit
ovat esitelleet vahvoja argumentteja sen puolesta, että tässä olisi
naisapostoli. Ainakin voidaan sanoa, että suurella todennäköisyydellä Junia oli
nainen.
Wallace ja Burer pyrkivät kuitenkin tekemään
vähemmistöratkaisun ja kääntämään kokonaisuuden niin, että kokonaisuus pitäisi
kääntää ”tunnettu apostoleile”, ei ”apostolien joukossa”. He ovat löytäneet
erilaisista kreikankielisistä materiaaleista 31 esimerkkiä datiivissa, jolloin
puhutaan, että joku olisi tunnettu joillekin ja 71 esimerkkiä genetiivissä,
että joku olisi tunnettu joidenkin joukossa.
Matti Kankaanniemi –
Egalitaarinen näkökulma
Ensin on hyvä miettiä, mistä keskustellaan ja alustetaan. Mietittiin
Tommin kanssa, mitä yhteisiä teesejä käydään läpi, kun noudatetaan sopupeliä.
Tässä pohditaan, pitääkö Raamatun mukaan naisilta rajata
rooleja? Eli voisiko Kaarina olla 20 vuoden päästä neuvoa-antavien veljien johtajana?
Ensin muutama huomio. 1) Raamattu on ylin auktoriteetti,
joten siitä puhutaan. Eli se on tärkeä. 2) Samoin kysymyksen vuoksi ei rikota
yhteyttä. Ei järjestetä bokottia, sanktioita, ulosmarsseja tai räjäyttämisiä.
Olen ajatellut elää ja kuolla helluntailaisena. 3)Pidämme miestä ja naista erilaisina.
Molempien sukupuolten panosta tarvitaan seurakunnassa ja perheessä.
Mitä on opettaminen?
Hyvä kysymys on, mitä on opettaminen? UT:ssa kaksi tasoa. On
paradodis-taso eli Jeesus-traditioiden kertominen, ja näitä välitettiin
kristityille. Paavali välitti nämä traditiot ihmisille. Näitä ei voinut
muuttaa. Kaksitoista apostolia vahvistivat nämä, ja alkuapostoleilta
vaadittiin, että olivat kaiken Jeesuksen toiminnan silminnäkijöitä. Tähän
porukkaan ei pääse enää, vaikka Amerikasta löytyy sivustoja, joilla pääsee 600 eurolla
apostoliksi. Siksi nämä paradosis-tason kertomukset olivat silminnäkijöiden
kertomuksia. Ne olivat konkreettisesti nähtyä ja elettyä. Paavali erottaa nämä
soveltavasta opetuksestaan (erityisesti 1. Kor 7). Vrt. kuitenkin ehtoollisesta
Paavali välittää selkeän Jeesus-tradition, ja sen jälkeen hän soveltaa sen
pohjalta asiaa.
Meidän kohdallamme UT vastaa tätä. Meille kukaan ei voi
kirjoittaa lisää kaanoniin. Jos jollakin on käsikirjoitus, niin sitä ei kannata
lähettää Aikamedialle.
Kuitenkin on myös soveltavaa opetusta, jossa reagoidaan
tilanteeseen. Alueellisesti oli valtava hyppy Galileasta korinttiin, ja näissä sovellukset
olivat kauhean erilaisia. Pyhän Hengen toiminta, karismaattisuus, profetiat ja erilaiset
muut jutut liittyvät tähän. Nämä ovat kuitenkin raamatullisia, ja Sana ohjaa
kokemuksiin (Ei siis voida tehdä suoraa jakoa ”sanan” ja ”kokemusten” välille).
Paavali korostaa tässäkin myös järjen käyttöä. Pastoraalikirjeissä
korostetaan myös kandidaattien psykologista testaamista. Ei vain paastota ja
rukoilla, vaan käytetään myös kollektiivisesti järkeä. Ei niin, että saadaan
ilmestyksessä vanhimmiston nimet, vaan myös ominaisuuksia pitää pohtia.
Nyt mietitään naisten suhdetta näihin kahteen opettamisen luokkaan.
Vaikka helluntailaisuudessa on vähän vitsinä, mitä alkuseurakunta teki, ja
tälle irvistellään, niin minulle on oikeasti tärkeää, mitä alkuseurakunta teki.
Tämä on kaikkein järkevin tapa lähteä tulkitsemaan Raamattua, eli miettiä myös alkuseurakunnan
mallia ja dynamiikkaa.
Naiset osallistuivat paradosikseen ja opettamiseen. Priscilla
ja Akylas opettivat tarkemmin Herran tietä, eli tarkemmin paradosista (Priscilla
ja Akylas vetivät siis MA-kurssin BA-Apollokselle). Herran tien opettaminen oli
Jeesuksen tien opettamista. Naiset myös tuottivat Jeesus-traditioita, eli oli
silminnäkijäkertomuksia, vrt. Luukkaalla ilmeisimmin Marialta peräisin oleva
lapsuusnarratiivi Luukkaalla, ylösnousemuskertomukset, tyhjän haudan löytäminen.
Naisilta tuli ainakin jonkun verran panosta näihin kertomuksiin, vaikka
miehiltä tuli paljon.
Entä naiset ja soveltava opetus? Naiset profetoivat. Pyhä
Henki käytti naisia seurakunnan puhuttelemiseen. Tässä on hyvä muistaa, että profetointi
on vaikeampaa kuin Raamatun opettamista. Voidaan tarkistaa ja arvioida Raamatun
opetusta, mutta profetiassa kaikki tulee persoonan kautta. Siinä vinoumat
näkyvät. Naiset kuitenkin osallistuivat tähän!
Mitä johtajuus on?
Entä mitä johtajuus on? Rajataan perheen sisäiset mallit
tästä pois. Olen yrittänyt 20 vuotta ymmärtää, mitä perheen päänä oleminen on.
Olen rakentanut teoreettisia kehikkoja, mutta tottelen samalla vaimoa. Eli en
tiedä, mitä se tarkoittaa, että miehen pitäisi olla johtaja.
Kristillisessä seurakunnassa olemme jonkun alaisia, olemme
vastuullisia jollekin. Aika ajoin halutaan saada vanhimmisto pois, ja joku
päättää, että mennään minun näylläni, mutta kirkkohistoria näyttää siitä
huonoja esimerkkejä. Jäyhyydessä ja kummelimaisuudessaan tämä on parasta.
Minulla on kuitenkin hyvä kokemus vanhimmistosta. Tietysti nuorena tuntuu, että
vähän on jähmeitä, mutta jälkeenpäin tuntuu, että hyvä oli jähmeitä.
Kun mietitään kohtia niitä raamatunkohtia, joissa naisten
toimintaa rajoitettiin, niin siinä oli kärttyisiä iisebelejä, jotka iskevät
systeemin ohi. Siinä kulttuurissa se oli vielä hankalaa. Kaikki valta ja
johtaminen on johdettua valtaa ja johtamista.
Millaisia olivat UT:n johtajuusrakenteet? Ei ollut sitä,
että joku esittää powerpointteja johtajuusmalleista.
1) Oikos-malli. Aikanaan Suomessakin maaseudulla oli
maatalo, siihen kuuluivat rengit ja piiat. Seurakunassa huonekunnan johtajat
käyttivät johtajuutta kodissaan kokoontuviin seurakuntiin. Lydian oikos saattoi
olla johtaja, ja oikoksen naisjohtaja johti myös miespuolisia orjia tietysti.
Sitä ei kritisoida, koska se kuului systeemiin.
2) Synagoga-malli. Kristilliseen malliin tuli jotain
juutalaista mallia. Me ollaan tavallaan juutalaisia; ensimmäiset kristityt
olivat juutalaisia ihan suoraan, jotka seurasivat messiasta. Me ollaan jatkumoa
siitä. (Muuten, Tessalonikassa oli yksi tutkijakokoontuminen, ja tutustuin erääseen
juutalaiseen rabbiin ja tutkijaan. Kun hengasimme ja juttelimme, hän hämmästyi,
kun me helluntailaiset vietämme milloin mitäkin jom kippuria tai seder-ateriaa.
Eli helluntailaisuudessa on puolijuutalainen leima.) Tässä pitää siis
huomioida, että naisia oli synagogajohtajina. Hautakirjoituksista löytyy,
presbytera, naisvanhin. Eli juutalaiseen ajatteluun sisältyi ajatus, että
nainenkin voi tehdä tätä. Ei niin että joku raakkeli tai rebekka päättää, vaan
piti mennä mallien mukaan.
3) Leskiluettelot tai yhteiskassat. Huono-osaisista joku piti
huolta. Alkuseurakunta piti sitä tärkeänä. Foibe ainakin hoiti yhteiskassaa,
jonka kautta raha meni. Apt. 6 kertoo, mitä tämä mahdollisesti piti sisällään.
Nämä kolme mallia näyttävät johtajuusmallia
alkuseurakunnasta. Näissä kaikissa naisilla oli tärkeä rooli, ja naiset
saattoivat tehdä kaikkea. Alkuseurakunnasta löytyy esimerkkejä kaikesta.
Tapaus Junia
Kun sitten mietitään, että on myös kriittisiä kohtia, jotka
puhuvat tehtävän rajaamisesta. Pitää löytää malli, joka on todennäköisin
Raamatun linja. Junia on keskeinen. Jos on naisapostoli Rooman valtakunnassa,
niin miksi Punkalaitumen helluntaiseurakunnassa ei voi olla naisvanhinta?
Junian kohta on kiusallinen, ja Juniaa on yritetty leikata
mieheksi, Juniakseksi. Käytännössä kaikki tutkijat kuitenkin ovat sitä mieltä,
että Junia on nainen. Woltersin viittaus on lähinnä hakuammuntaa, jossa
väläytellään mahdollisuutta, että Junia olisi väännös juutalaisesta miehen
nimestä. Siitä ollaan yksimielisiä, että Junia oli Junia.
Yksi väite on, että apostoli ei tarkoita apostolia, vaan lähettilästä,
juoksupoikaa. Eli ei olisi iso arvonimi. Tämä kuitenkin on kauhean vaikea
tulkinta, sillä jos on jonkun lähetti, niin siinä on genetiivi. Apostolista
puhutaan selkeästi ilman genetiiviä, ja apostoli oli selkeä kokonaisuus, ei
joku urosmarttojen lähettiläs.
Oliko Junia siis arvostettu apostolien joukossa vai itse
apostoli? Tässä on monitulkintainen kieliopillinen rakenne, jonka kanssa
pitäisi olla nöyrä, sillä kukaan ei puhu kreikkaa äidinkielenään. Eli jos
kuulee joltakin tarjoilijalta Ateenan esikaupunkialueella asiasta jotain, niin
se ei ratkaise kysymystä, kuten emme mekään voi mennä opettamaan viroa Tarton
yliopistoon vain siksi, että muutama sana kuulostaa tutulta.
Tärkeää tässä on huomata, että kaikki kirkkoisät melkein
kaikki sitä mieltä, että Junia oli naisapostoli. He kuitenkin puhuivat kreikkaa
äidinkielenään. Jopa naisia kohtaan kriittinen Krysostomos oli sitä mieltä,
että siellä on naisapostoli.
Entä sitten kreikan rakenne? En plus datiivi, joka siunaa
kauheasti kaikkia? Samanlainen rakenne o myös joulukertomukesssa: ”sinä Juudan Betlehen,
et ole vähäisin Juudan ruhtinaiden joukossa”. Siellä on sama rakenne. Siinä on
sama, että Betlehem kuului Juudan ruhtinaisiin. Eli meillä on UT:n kaanonin
sisältä suoraan vastaava esimerkki. Watlerin ja Burherin esimerki ovat UT:n
ulkopuolelta ja hyvä niin, mutta kaanonin sisältä itsestään löytyy mallia. Eli meille
on mahdollista tulkita niin kuin kirkkoisät. Kuitenkin on huomattava, että
tässä on aito keskustelukysymys, joka pitää keskustella.
Kokemuksia
Pastorina kokemukseni naispastoreista on positiivinen. Mulla
oli seurakunnassa työyhteydessä naisapostoli, jonka tittelinä oli ”Marita”,
Kömin Marita, joka valittiin Euroopan uskovaisimmaksi ihmiseksi. Ei tullut
mieleen, että pitäisi tätä sukupuolinäkökulmalla rajoittaa. Ruokaa tehdessä oli
tietty valinta, ja muissa muita valintoja.
Samoja minulla on ollut läheisessä työyhteydessä
lähettipareja. Mielenkiintoista, että Ilpo ja Irmeli, Krista ja Reijo ovat
käsitteet, heidät tunnetaan yhdessä. Kun Keniassa on tapahtunut kaikkea Kristan
ja Reijon kohdalla, niin olisi kummallista, että vanhimmisto tarkistaisi, ettei
Krista opeta nyt liikaa siellä. Meillä ei ole liikaa evankeliumin työn
tekijöitä, ja pitää olla painava syy
rajoittaa.
Huomioita raamatunkohdista
Haastavien raamatunkohtien kohdalla on niin, että pitää
valita todennäköisin tulkinta, vaikka olisi 51 % vs. 49 % tai fifty-sixty.
Samoin pitää tulkita vaikeampia kohtia. Kuitenkin kaikki rajoittavat kohdat
ovat tulkittavissa niin, että kärttyinen iisebel ottaa vallan. Moni tutkija
ajattelee, että kyse esignostilaisesta ajatuksesta, kun taustalla on
viittauksia esim. lasten synnyttämiseen. Siinä on poikkeava puheopillinen
tilanne.
Entä sitten kohta, että nainen vaietkoon seurakunnassa? Onko
kyseessä interpolaatio vai ei, eli kirjoittiko Paavali tämän vai ei? Olennaista
on, että jotain on tarkoitettu kohdalla. Oleellista, että ”häpeällistä” on
naisen puhua. Ekkleesia tässä tarkoitti
kansankokousta. Siellä oli kansankokouksia aika paljon. Nainen ei voinut alkaa
puhua jostakin asiasta, se ei onnistunut. Vain erikoistilanteissa tämä oli
mahdollista. Tässä raamatunpaikassa ei puhuta mistään juutalaisesta laista,
vaan roomalaisesta laista. Oleellista on ”häpeä”. Oleellista on, että kristityt
eivät käyttäydy häpeällisesti, vaan toiminta on kunniallista. Kuitenkin kysymys,
kun naisen puhuminen ei ole enää häpeällistä? Eikö ehto lähde pois tästä. Eli
jos muutaman viikon päästä maailman vaikutusvaltainen johtaja on nainen. (Mietimme
tässä rooleja ennen paneelia, ja Tommi halusi väkisin olla Hillary). Naisia on
ollut meillä ministereinä ja presidentteinä. Eli onko häpeällistä, kun sisar on
opettanut, niin voidaan sanoa, että hän opetti, ettei tarvitse sanoa, että
sisar ”todisti”.
Ehdotan, ettei rajata naisten mahdollisuuksia eikä luoda naiskiintiöitä,
vaan Jumalan armoitusta katsotaan.
Kauko Vehniäinen – Kutsumusnäkökulma
Tämä puheenvuoro lähestyy asiaa kutsumus-, armoitus- ja
hedelmänäkökulmasta. Maailman vaikutusvaltaisimpia naisia ovat rukoilevat
isoäidit. Vaimoni rukoilee tällä hetkellä puolestani. Minulla on hyvä,
jalomielinen, kristitty puoliso, ilman sitä en seisoisi siinä.
Historiasta nousee paljon asioita, jotka ovat helluntailaisuudessa
painolastina suhteessa naisiin. On myös kriittisiä opetuksia aiheesta. Suhtautuminen
naisiin on ollut aikanaan erilaista. Isäni tapasi naapurikylään muuttaneen
perheen, olin kymmenvuotias silloin. Jutteli isännän kanssa. Sitten kävi ilmi,
että perheessä oli ongelmia. Mies sanoi isälleni. ”Kaikis meis vikoi on, akois
erinomais”. Tämä kuvasti aikakautta hyvin. Olen myös ollut mukana
työntekijäpäivillä, kun puhuttiin naisten pukeutumisesta. Monet ne saattavat
muistaa.
Vuonna 1981 lähdin evankeliumin työhön. Naistenpäivät olivat
heti edessä. Siellä Sinikka Auvinen puhui eri roolimalleista. Hän sanoi, kun
enkeli ilmestyi, hän ilmestyi Marialle, kun puhuttiin Jeesuksen tulemisesta
maailmaan, mutta kun piti ottaa perhe Egyptiin, niin enkeli ilmestyi
Joosefille, joka otti vastuun perheestä ja lapsesta.
Kun erästä pastoria haastettiin siitä, eikö Jumala vetänyt
seurakuntaan enemmän naisia, älkää huolehtiko. Jeesus ilmaisi olevansa Messias ensimmäistä
kertaa naisille.
Naisia on kohdeltu väärin helluntaiherätyksessä. Maija
Kauppisen, orpotytön, tarina on tässä hyvä esimerkki. Hän toimi evankelistana
ja kiersi Helvi Oksan kanssa. Maija kertoi vanhimmistossa, että hänellä on
lähetyskutsu, että Jumala kutsuu hänet Afrikkaan. Eräs vanhimmistoveli
kommentoi siihen, että ”rohkenen eppäillä”. Maija ei kuitenkaan kadottanut
kutsuaan, vaan orientoitui, ja niin hänet lähetettiin. Vuosia kului, ja 1989
kävin Tansaniassa, Murtosen Kyösti vei minut sinne. Menimme savikirkkoon, joka oli
tupaten täynnä ylistävää väkeä. Maija Kauppinen oli perustanut seurakunnan. Toki
veljienkin kutsua on epäilty, sitä tämä ei tarkoita.
Ihmisten täytyy löytää
kutsumuksensa
Jumala on kutsunut ja valinnut naisia tekemään valtakuntansa
työtä. Tämä on tärkeää tänä päivänä. Palvelutehtävä määräytyy persoonan,
valmiuden ja soveltuvuutensa mukaan. Ihmisen täytyy löytää ”taipumuksiaan
vastaava linja” elämässään. Jumala antaa lisää. Siihen sisältyy, että Jumala on
nähnyt meidät jo idullaan.
Painopisteen ei tulisi olla asemassa, vaan kutsussa ja
palvelussa. Jos lähtökohtaisuus on asema, niin syntyy valtataistelua ja
lihallisuutta. Tätä pitäisi alleviivata. Hyvä palveleminen johtaa
kunnioitettavaan asemaan. Ihmiset ajattelevat joskus asemalähtöisesti, vaan
kutsumuslähtöisesti. Jumala on vaikuttanut näissä.
Kun katsotaan armoitusta, mihin Jumala haluaa viedä naiset
ja miehet Jumalan valtakunnan työssä. Jumala ei katso henkilöön, vaan hän
ilmestyy ihmiselle. Ihminen menee ja kantaa hedelmää, pysyvää hedelmää.
Helluntaiherätyksessä tarvitaan sitä eteenpäin menoa, että voisimme tuottaa
pysyvää hedelmää. Katoamatonta hedelmää kirkkauteen.
Armoitus on persoonan ja Pyhän Hegen kautta annettu kutsumus
palvelutehtävää varten. Mietitään esimerkiksi tapauksia Aune Hyny, Susanna
Kokkonen ja Suzette Hatting. Monet ovat tehneet apostolisen työn
lähetyskentillä.
Kun ajatellaan helluntaiherätystä, niin ensimmäinen
virallinen tilasto on Heli Mäkiseltä vuodelta 1981 (julkaistu 1983). Jäseniä
41,500, naisia jäsenistä 67 %. Päätoimisia saarnaajia ja pastoreita oli 162,
evankelistoja 180. Oman toimen ohella seurakunnan työtä teki 1/4
seurakuntalaisista. Kuorolaisia oli lähes 5000. Nyt 2015 välillä, niin
helluntaiseurakunnat kasvaneet vuodessa 133 henkilöllä. Tämä välipalana, että
haastan meitä Jumalan valtakunnan asialla olevia toteuttamaan Jumalalta saatua
valtuutusta ja ydintehtävää voittaa sieluja Jeesukselle.
Hedelmä
Hedelmämme on joko hyvälaatuista tai heikkoa. Tähän vaikutavat
monet seikat. Jumala puoleltaan haluaa johtaa niin, että tuotamme hyvää
hedelmää jokainen. Helluntaiherätyksen hyvät alkuhedelmät näkyvät niin, että
Jumala kutsui miehiä ja naisia palvelutehtäviin. Alkuaikana naisten kautta tuli
valtava siunaus, ja Evankelistakodilla eräällä seinällä oleva kuvamäärä puhuttelee
asiasta.
Tämän päivän seurakunnan haaste: miten voimme rakentavasti
edetä naisten palvelutehtävien toteutumisessa niin, että tapahtuu viisaasti ja
tasavertaisesti. Niin, että ei ruopata kuiluja vaan rakennetaan siltoja?
Tilanteiden arviointia
Edelleen on väheksyvää ja mennä kompastuskiviin. On
alistavaa ja syrjivistä asennetta naisten palvelutehtäviä kohtaan. Toivoisin
näiden ihmisten tekevän parannuksen. Heillä voi olla vaikuttimena muita tekijöitä,
esim. huono aviosuhde. Kun on esimerkkejä, esimerkiksi eräässä seurakunnassa
eräs veli meni eteiseen, kun nainen puhui seurakunnassa. Kuitenkin sama veli
kuuntelee arvostettua naista Israel-tilaisuudessa. Kun kysyin häneltä asiasta,
niin hän vastasi, että ”se on eri asia kun tämä sisar puhuu!”
Ajan hengen puriste voi häiritä kehitystä seurakuntien
keskusteluissa. Meidät pyritään marinoimaan tämän ajan ajatteluun näissä.
Meidän täytyy katsoa Herraan, kutsujaan. Tässä on se risti, johon meidän tulee
keskittyä.
Yleisin näkökulma tällä hetkellä on, että vanhimpana
toimiminen on miehen tehtävä, koska siihen liittyy vahva maskuliininen
painolasti raamatuntulkinnassa. Silti monet naiset osallistuvat vanhimmistotyöskentelyyn
palvelutehtävänsä tähden. Tässä mennään. Kuitenkin helluntailaisuudelle on ominaista
Pyhän Hengen näkökulma, joka ei tunne hierarkkista erottelua sukupuolten
välillä. Pyhän Hengen kutsu on mahdollistanut alusta alkaen naisten laaja-alaisten
palvelutehtävän kotimaassa ja lähetyskentillä.
Hyvänä huomiona Raamatusta Gal. 3:28, eli olemme yhtä
Kristuksessa. Tulevana aikana olemme kirkkaudessa kuin enkelit,
sukupuolettomia. Kristus haluaa tulla suureksi meidän keskellämme. Kodissamme,
perheessämme, suhteessamme sukuihin, lapsiin, jne.
Kannan kipua, että Jumala haluaa antaa herätyksen ja kasvun
tähän helluntaiherätykseen. Naiset ovat aavainasemassa, samoin miehet.
Tarvitsemme Jumalan Hengen voitelua.
________________
Myyränä oli Markus Mäenpää, joka on Keuruun helluntaiseurakunnan osa-aikainen seurakuntapastori ja teologian jatko-opiskelija Åbo Akademissa. Markus nauttii seurakunta-aktivismista, historiallisen Jeesuksen tutkimuksesta, kolmivuotiaiden kaksospoikien painileikeistä sekä teetä nollaseiskalitraisesta mukista.
Kiitos blogistille tiivistelmistä. Koska en ollut paikalla, tiivistelmistä nousee pari kysymystä: 1) Heijastaako tiivistelmien pituus myös puheenvuorojen pituutta, koska Kankaanniemen tiivistelmä on kaksi kertaa pidempi kuin Lenhon? 2) Kuinka Kankaanniemi ymmärtää Kristuksen päänä olemisen suhteessa seurakuntaan Paavalin teksteissä? Onko siinä auktoriteetti/alistumissuhde? Pitääkö hän Kristuksen ja seurakunnan välistä suhdetta vieläkin analogisena mallina aviomiehen ja vaimon väliselle suhteelle, vai onko tämä(kin) kulttuurisidonnaista? Jos hänen vastauksensa on ensimmäinen, mitkä ovat sen vaikutukset nykyajan avioliittoon? Entäs kuinka se näyttäytyy useiden avioliittojen uskon liittoyhteydessä, eli seurakunnassa?
VastaaPoistaKiitos vastauksista.
Yst. terv.
Mikko Sivonen
eli Ulla Rautiainen sanoo:
VastaaPoistaOlipa kiva, että tämä keskustelu on tällä tävalla näytillä myös meille tavishellareille, joille ei ollut paikan päälle pääsyä kuulemaan, mitä meidän naisten asiasta puhutaan. Purkaa osaltaan sitä elitististä käytäntöä, jossa jossain korkealla norsunluutornissa Tärkeät Ihmiset päättävät muun väen ollessa suljettujen ovien takana odottelemassa kuin tyhmät pienet lapset mitä Isot Viisaat Aikuiset heidän asemastaan ja asiastaaan päättävät.
Ja olipa kiva löytää tämä blogi. Kun olen itsekin hellarinaisasiaan sydämeltäni vihkiytynyt. Luulin vain onneton, että ei ole muita samanhenkisiä, joita tämä asia näin paljon kiinnostaisi.
Minulla on oma blogi:
https://linnunratakirkkonikattona.blogspot.fi
jossa oli viesti syyspäivien keskusteluja varten, (vaikkei se mahtanut ketään osallistujista tavoittaa, mutta sitten näin jälkikäteen, syyskuun arkistossa otsikoilla:
Naisena miesten maailmassa
ja
Vihaisia naisia seurakunnassa
postaukset oli tarkoitettu nimenomaan vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevalta ruohonjuuritason seurakuntalaisnaisen hätähuutona syyspäivien keskustelijoille, jos joku sellainen olisi kirjoitukseni löytänyt.
Hei Ulla,
Poistaja olen samaa mieltä siitä, että Syyspäiviä raportoinut Markus teki kyllä hyvin kirjoittaessaan nuo referaatit niin päästään me "taviksetkin" päivien tunnelmaan. Jossain määrinhän lienee perusteltua pitää Syyspäivät suljettuna foorumina, mutta toivoisin että tulevaisuudessa niiden keskustelut tulisivat laajemmin ihmisten nähtäville - ehkä tulevina vuosina some auttaa meitä tässä!
Ja pitää tutustua sun blogiin tässä jossain vaiheessa! :)
- Anna
Tutkittavaksi ja koeteltavaksi: http://www.kotipetripaavola.com/nainenjaseurakunnanjohtaminen.html
VastaaPoistaHei Petri! On hienoa saada pitkän linjan nettikirjoittaja mukaan tähän kokonaisuuteen, vaikka näemmä olemme vähän eri puolilla tätä linjaa =) Laitan tähän lyhyesti muutanan ajatuksen, joita kommentistasi nousi.
Poista1. Tim. 2 kohdalla juuri kreikasta poimimasi sana authenteo/authentein on keskeinen koko tekstin ymmärtämiselle. Se ei käänny "hallita", vaan käännöksessä on aina "itseaiheuttamisen" sävy, joka liittyy negatiivisesti asioihin aina murhaamisesta alkaen, joka on myös kelvollinen käännös sanalle. Ks. tarkemmin koko kuuden tekstin sarja kohdan tulkinnasta, ja sanaa itseään käsitellään tässä: http://naispastori.blogspot.fi/2016/08/pyorremyrskyn-silmassa-sanan-authenteo.html
1 Tim 3 kohdalla lankeemuksesta ehdotan omaa sarjaani luomiskertomuksesta, postaus luomisesta (http://naispastori.blogspot.fi/2016/07/mies-ja-nainen-luotu-hallitsemaan.html) ja lankeemuksesta (http://naispastori.blogspot.fi/2016/07/lankeemus-ja-kiroukset-naisten-syyta.html) sekä tarkemmin vielä lankeemuksesta Sara Saarelan postauksessa (http://naispastori.blogspot.fi/2016/07/miksi-jumala-kutsui-paratiisissa-adamia.html). Lisäksi Sirkku Hoikkala kirjoittaa hyvin juuri Paavalin viittauksesta luomiskertomukseen (http://naispastori.blogspot.fi/2016/09/mita-paavalin-mukaan-luomiskertomus.html). Tarkemmin diakonos-kohtaa käsitellään vähän ajan päästä ilmestyvässä Esa Hyvösen tekstisarjassa Foibesta.
Olemme tekemässä keissiä seurakunnallisesta johtamisesta, joten 1. Piet. 3 ja Ef 5 eivät suoraan kuulu keskustelun piiriin, joten jätän ne tässä kommentoimatta.
Kuitenkin meillä näyttä olevan myös yhteistä maaperää: "Raamattu tuo selkeästi esille sen kuinka vanhimmat on sama palvelutehtävä kuin kaitsijan ja paimenen palvelutehtävä." Näen, että kaikki sanat ovat synonyymejä keskenään; ei ole erikseen paimenen, kaitsijan ja vanhimman tehtäviä, eikä Uusi testamentti tunne vanhimman ja pastorin työnkuvan erottelua. Toisaalta en mitenkään vastusta sitä, että joku seurakunta (kuten omani) on päätynyt näiden erottamiseen toisistaan. Mikä tahansa, missä yksi ihminen ei pääse päsmäröimään ja päättämään kaikkia asioita.
Room. 16:7 kohdalla huomautan, että olet äärimmäisessä marginaalissa väittäessäsi, että Junia ei olisi ollut apostoli. Edes kirkkoisät, joista moni oli nihkeä naisten palvelutehtävän suhteen, tunnustivat Junian olleen apostoli ja vielä arvostettu sellainen. Kannattaa lukea Tuomas Havukaisen (http://naispastori.blogspot.fi/2016/07/junia-oli-naisapostoli-ja-silla-on-valia.html), Janne Saarelan (http://naispastori.blogspot.fi/2016/07/room-167-tekstitraditio-junia-on-nainen_12.html) sekä Matti Kankaanniemen (http://naispastori.blogspot.fi/2016/07/viela-juniasta.html) postaukset aiheesta, sillä argumenttien tiivistäminen tähän veisi tilaa aikas raa'asti.
Akylakseen ja Priscaan on huomioita muun muassa täällä (http://naispastori.blogspot.fi/2016/08/onko-paavali-ristiriitainen-kun-ei.html)
Monissa kohdissa haastan tarkastelemaan raamatuntulkintaasi erityisesti linkkaamieni tekstien valossa. Toisaalta tunnustan, että joudun tässä yhteydessä ohittamaan esimerkiksi keskustelun perhesuhteista, joka oli yksi kokonaisuutesi.
Vaikka olemme aika tavalla eri puolilla aiheessa, ja vaikka joudun vastaamaan pääasiassa linkkaamalla, niin toivon, että tästä kehittyisi valaiseva ja avaava keskustelu puolin ja toisin. Tervetuloa siis kommentoimaan ja ottamaan kantaa, kuten olet jo tehnyt! =)